№13 дәріс
Түркіменстанның бұқаралық ақпарат құралдары
	Түркіменстанда телевидение саласы 40 жылдан астам уақыт бойы жұмыс істеп келеді. Қазіргі таңда 4 мемлекеттік телеарна, оның ішінде ТМТ-1, ТМТ-2, ТМТ-3 арналары түркімен тілінде, ал 2004 жылда өз жұмысын бастаған спутниктік ақпараттық-музыкалық TV-4 арнасы түркімен, ағылшын, араб, қытай, орыс, француз, парсы тілдерінде жүргізіледі. 2009 жылдың статистикасы бойынша, елде 900 мың теледидар бар көрінеді. Орыс тілінде 10 минуттық хабар беріледі екен. Әр арна күніне 16 сағат бойы жұмыс істейді. 
	Жалпы көптеген телебағдарламалардың кәсіби деңгейі өте төмен. Олар көрермендерге тек қана жағымды жаңалықтар легін көрсетеді екен, өткір сынды президенттің өзінен басқа ешкім айтпайды. 2002 жылдың басында президенттің өткір сыны ұлттық телевидение бағдарламаларының өзіне бағытталды. Ол әсіресе президентті тым асыра мақтауды, телеэфирдің көп уақытын алатын ән-күйлерді, іліп алар ерекшеліктің жоқтығын баса айтты. Алайда бұл мәлімдемеден кейін де Түркіменстан телевидениесі аса өзгере қойған жоқ. 
	Телевидениеде басқа да бұқаралық ақпарат құралдарындағыдай цензура басым. Тікелей эфир мүлдем жоқ; бағдарламалар цензорлардың (Түркіменстан министрлер Кабинетінің қарамағындағы басылымдар мен басқа да БАҚ-да мемлекеттік құпияны сақтау Комитеті) мұқият тексеруінен кейін ғана эфирге жіберіледі. 
	Мұндай жағдайда Түркіменстан халқы көбінесе спутниктік телевидениені қолдануға тырысады. 800 мың халқы бар Ашхабадта тұрғындардың үштен екі бөлігі спутниктік телевидение көреді екен. Басқа велаяттарда (қалаларда) –халықтың 30%-нан астамы көрсе, ал ауылдарда бұл көрсеткіш 10% құрайды. Сонымен қатар түркімендердің басым бөлігі ресейлік бағдарламаларды көреді. Алайда спутникті антенналардың қымбаттылығына байланысты бұл көрсеткіштер өспей отыр. Сондай-ақ елде кабельдік телевидениеге «ұлттық рухқа сәйкес келмейді» деген айыппен кейбір провайдерлерге шектеу қойылған.
Мазмұнына қарай телевидениеден еш айырмасы жоқ Түркіменстан Радиосы да мемлекеттік болып есептеледі. Бағдарламалар түркімен тілінде жүргізіледі. 2002 жылда елде 17 АМ , 8 FМ және 3 қысқатолқынды станциялар есептелген. 
	2005 жылда Түркіменстанда 23 Газет (оның ішінде 5-уі аймақтық, мысалы, «Ашгабат», «Ватан» («Отан»), «Мары-Шыху-Джахан», «Балкан») және 6 журнал тіркелген. 21 газет аптасына 1 немесе 3 рет шығады. Тек қана 2 газет - «Түркіменстан» мен «Нейтральный Туркменистан» (елдегі жалғыз орыс тіліндегі газет) аптасына 6 рет шығарылады. Орталық газеттердің барлығының да құрылтайшысы президент –С.Ниязов. 
Бүкіл БАҚ-ң (телерадио болсын, басылымдар болсын) басты тақырыбы- президенттің қызметі, түркімендердің әлеуметтік-экономикалық, әлеуметтік-саяси өміріндегі жетістіктер жайлы. 1996 жылдың қазан айынан бастап елде мемлекеттік емес ұйымдар мен жеке тұлғалардың шетелдік басылымдарға, оның ішінде әсіресе ресейлік басылымдарға, жазылуларына тыйым салынған. Сондай-ақ Түркіменстанда түрік «Заман» газеті шығып тұрады. 2004 жылдың санауы бойынша, 167 елдің арасында Түркіменстанның сөз бостандығы 164 орында тұрыпты. 
Елде тек бір-ақ ақпараттық агенттігі бар- «ТДХ» («Түркімен довлет хабарлары»). Бұл агенттіктен елдегі барлық БАҚ-ы ақпарат алады. 

¹13 ä

?

ð³ñ

 

Ò

?

ðê³ìåíñòàííû

?

 á

??

àðàëû

?

 à

?

ïàðàò 

??

ðàëäàðû

 

 

Ò

?

ðê³ìåíñòàíäà òåëåâèäåíèå ñàëàñû 40 æûëäàí àñòàì óà

?

ûò áîéû 

æ

?

ìûñ ³ñòåï êåëåä³. 

?

àç³ðã³ òà

?

äà 4 ìåìëåêåòò³ê òåëåàðíà, îíû

?

 ³ø³íäå ÒÌÒ

-

1, ÒÌÒ

-

2, ÒÌÒ

-

3 àðíàëàðû ò

?

ðê³ìåí ò³ë³íäå, àë 2004 æûëäà 

?

ç æ

?

ìûñûí 

баста

?

ан спутниктік а

?

паратты

?

-

музыкалы

?

 TV

-

4 арнасы

 

т

?

ркімен, а

?

ылшын, 

араб, 

?

ытай, орыс, француз, парсы тілдерінде ж

?

ргізіледі. 

2009 жылды

?

 

статистикасы 

бойынша, 

елде 900 мы

?

 теледидар бар к

?

рінеді. Орыс тілінде 

10 минутты

?

 хабар беріледі екен. 

?

р арна к

?

ніне

 

16 са

?

ат бойы ж

?

мыс 

істейді. 

 

 

Жалпы к

?

птеген телеба

?

дарламаларды

?

 к

?

сіби де

?

гейі 

?

те т

?

мен. Олар 

к

?

рермендерге тек 

?

ана жа

?

ымды жа

?

алы

?

тар легін к

?

рсетеді екен, 

?

ткір 

сынды президентті

?

 

?

зінен бас

?

а ешкім айтпайды. 2002 жылды

?

 басында 

президентті

?

 

?

ткір сыны 

?

лтты

?

 телевидение ба

?

дарламаларыны

?

 

?

зіне 

ба

?

ытталды. Ол 

?

сіресе президентті тым асыра ма

?

тауды, телеэфирді

?

 к

?

п 

уа

?

ытын алатын 

?

н

-

к

?

йлерді, іліп алар ерекшелікті

?

 жо

?

ты

?

ын баса айтты. 

Алайда б

?

л м

?

лімдемеден кейін де Т

?

ркіменстан телевидениесі 

аса 

?

згере 

?

ой

?

ан

 

жо

?

. 

 

 

Телевидениеде бас

?

а да б

??

аралы

?

 а

?

парат 

??

ралдарында

?

ыдай 

цензура басым. 

Тікелей эфир м

?

лдем жо

?

; ба

?

дарламалар цензорларды

?

 

(Т

?

ркіменстан министрлер Кабинетіні

?

 

?

арама

?

ында

?

ы басылымдар мен 

бас

?

а да БА

?

-

да мемлекеттік 

??

пияны са

?

тау Комитеті) м

??

ият тексеруінен 

кейін 

?

ана эфирге жіберіледі. 

 

 

М

?

ндай жа

?

дайда Т

?

ркіменстан хал

?

ы к

?

бінесе спутниктік 

телевидениені 

?

олдану

?

а тырысады. 800 мы

?

 хал

?

ы бар Ашхабадта 

т

?

р

?

ындарды

?

 

?

штен екі б

?

лігі спутниктік телевидение к

?

реді екен. Бас

?

а 

âå

ëàÿòòàðäà (

?

àëàëàðäà) 

–

õàëû

?

òû

?

 30

%

-

íàí àñòàìû ê

?

ðñå, àë àóûëäàðäà á

?

ë 

ê

?

ðñåòê³ø 10% 

??

ðàéäû. Ñîíûìåí 

?

àòàð ò

?

ðê³ìåíäåðä³

?

 áàñûì á

?

ë³ã³ 

ðåñåéë³ê áà

?

äàðëàìàëàðäû ê

?

ðåä³. Àëàéäà ñïóòíèêò³ àíòåííàëàðäû

?

 

?

ûìáàòòûëû

?

ûíà

 

áàéë

àíûñòû á

?

ë ê

?

ðñåòê³øòåð 

?

ñïåé

 

îòûð. 

Ñîíäàé

-

à

?

 åëäå 

êàáåëüä³ê òåëåâèäåíèåãå «

?

ëòòû

?

 ðóõ

?

à ñ

?

éêåñ êåëìåéä³» äåãåí àéûïïåí 

êåéá³ð ïðîâàéäåðëåðãå øåêòåó 

?

îéûë

?

àí.

 

Ìàçì

?

íûíà 

?

àðàé òåëåâèäåíèåäåí åø àéûðìàñû æî

?

 Ò

?

ðê³ìåíñòàí 

Ðàäèîñû 

äà ìåìëåêåòò³ê áîëûï åñåïòåëåä³. Áà

?

äàðëàìàëàð ò

?

ðê³ìåí ò³ë³íäå 

æ

?

ðã³ç³ëåä³

. 2002 æûëäà åëäå 17 ÀÌ , 8 

F

Ì æ

?

íå 3 

?

ûñ

?

àòîë

?

ûíäû 

ñòàíöèÿëàð åñåïòåëãåí. 

 

